2017. feb 18.

Körvillamos

írta: zolxy
Körvillamos

4-es6-os.png

4-es 6-os villamos

Annyira összefonódott ez a kifejezés Budapest nevével és nélkülük elképzelhetetlen lenne a mai nagykörút. A világ legforgalmasabb villamosvonala, amin a világ leghosszabb villamosai közlekedtek, amíg meg nem érkeztek a hosszú Caf-ok az 1-es villamosra. A forgalmuk alapján felérnek egy metróval, mégis sokkal zavarérzékenyebbek és sajnos sokszor lassúak is. (Az okokról itt lehet olvasni).

A Széll Kálmán tér felújítása után lehetővé tették az átjárást a Körútról az Alkotás útra, amit a 17-es villamos ki is használ. Ezzel a lehetőséggel a Móricztól a Móriczig járhatna a 6-os villamos, amivel majdnem bezáródna a kör, de csak majdnem, hiszen így az út két oldalán néznének egymással farkas szemet. Átvezetni a Bartók Béla úton nem lenne sok értelme, mivel jelenleg így is egymást tartják fel a villamosok, annyira sűrű a közlekedés ezen a szakaszon. Mi lenne a megoldás? Egy alagút, ahol külön szintben keresztezné a Bartók Béla utat, Lényegében az Aluljárón menne keresztül a kör járat, A lenti képen mutatom is az elképzelést:

moricz.png

Az ábra nem pontos! Pl: rossz helyen ágazik ki a Fehérvári úti villamos vonal és az aluljáró sem pontosan így helyezkedik el csak körülbelül, de nem találtam jobb képet, így kénytelen voltam megrajzolni.
A lényeg, hogy a Villányi útról át kell vezetni a 6-os villamost a Karinthy Frigyes útról. Az aluljáróban nagy problémát sem okozna, mivel csak az Északi csücskét szeli át, nem lenne veszélyesebb mint egy felszíni átkelő. Gyorsabb utascsere is létre jönne.

A felszínen ugyan úgy megmaradna az összes összekötési lehetőség: moriczzg.png

Valószínűleg drága beruházás lenne, de a haszna nem vitatható, mivel így a budai oldal kapna egy majdnem "metrót". Ha elvetjük az alagutat, akkor a 4-es villamost lehetne tovább vezetni a Kosztolányi Dezső téren át, a Karolina úton keresztül a Villányi útig (Újbuda vasútállomás már rég óta tervben van, reméljük előbb utóbb megépül). Ezen a tervezeten a legnagyobb problémát a villamos továbbépítését akadályozó a metróhoz tartozó berendezések és lépcsők akadályozzák Újbuda-központban, de persze nem kivitelezhetetlen a terv. 4-es6-os.pngSok helyen olvastam, hogy nem érné meg a villamost körbe járatni, mert a budai oldal nem generál annyi utast. Szerintem a 17-es és 61-es villamosok szép számmal szállítanak utasokat ezen a vonalon. Másfelől várható, hogy ezzel a lépéssel feléledne az Alkotás út környéke is. Kérdés az, ha valamelyik körúti viszonylat körbe is menne, akkor érdemes lenne-e megtartani pl a 17-est és 61-est. Az utóbbit biztosan nem. A 17-es esetleg Farkasrét felé mehetne tovább.

Ha tetszett az írásom, lájkolj és kövess a Facebookon.

Szólj hozzá

villamos aluljáró összekötés Újbuda Villányi út Nagykörút Móricz Zsigmond körtér körvillamos 4-es6-os Újbuda-központ