2017. már 03.

A repülőtér vasúti kapcsolatának lehetőségei

írta: zolxy
A repülőtér vasúti kapcsolatának lehetőségei

liszt.jpg

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Közép-Európa egyik legjobb és legforgalmasabb repülőtere. Számos díjat is nyert, az elmúlt években és a kínálata egyre csak bővül, ahogyan az utasszám is egyre magasabbra kúszik, ami egyre jobban indokolja a közvetlen kötöttpályás közlekedést a belvárossal. A legfrissebb hírek szerint, az olimpia nélkül is megépítik a ferihegyi vasútvonalat. Habár sokan az M3-as metrót szeretnék meghosszabbítani, de a vasút jobb alternatívát nyújt, akár országos összeköttetést is biztosít, ráadásul gyorsabb és a budapesti S-bahn egyik legfontosabb eleme lenne.

A következő térképeken az elképzelt útvonalakat mutatom be. Először is nézzük meg, hogy melyik terv az aktuális egyelőre.
Ezt a képet a Magyar Építők honlapján találtam. A térképen az látható, hogy valahol pestszentlőrinci állomásnál válik le a 100a vonalról az új repülőtéri ág és a két kifutópálya között párhuzamosan kúszna be a terminál alá, majd az M0-ás előtt vagy után jönne felszínre és Monornál csatlakozik vissza újra a 100a vonalra. Nézzük meg ezt egy kicsit nagyobb felbontásban. (Ha letöltöd jobban látszik vagy jobb klikkel kattints a képre és menj a "kép megjelenítés" pontra. Ott lehet nagyítani).ferihegy-monor_vasut_2.jpg

Nagyjából ugyan az látható, mint a fenti térképen, amit kiegészítettem a 120a vonal bekötésének lehetőségével is (erről lentebb bővebben). A vonal Kőbánya-Kispesttől indul, amit teljesen át kell építeni, hogy képes legyen 2 új vágányt fogadni, valamint számolni kell a 142-es vonal rekonstrukciójával is esetleg a második vágány kiépítésével. A többi megegyezik a fenti tervezettel.
Valahogy így nézne ki KöKi:

 koki.jpg

Először leszögezném, hogy a kép nem pontos. A 100a-ból nagysugarú kitérő kell (habár jó lenne a Nyugatiig megépíteni a 4 vágányt, ami később úgy is szükségessé válik). A 142-es vonatai nem Ferencváros felé mennének tovább, csak a vágánykapcsolat lenne közvetlen, amit a következő posztban a (Budapest-Belgrád vasútvonal) kifejtek (eredetileg erre rajzoltam a képet és egészítettem ki a reptéri kapcsolattal. Kökiről meg kell építeni egy vágánykapcsolatot a Keleti pályaudvarra.

A következő térképen ezeken a terveken módosítottam a következőképpen:

ferihegy-monor_vasut_1.jpg

Ugyanúgy Kökitől indulna az új dupla vágány és Pestszentlőrincnél kezdődne az alagút/kéreg alatti vonalvezetés, majd a két kifutópályával párhuzamosan érné el a repülőtéri terminált. Innentől a 4-es út (hamarosan M4-es autópálya) bekötőszakasza után jönne felszínre Vecsés keleti oldalán és kerülne újra a 100a vasútvonal mellé az M0-ás után.

bud.jpg
Miért jobb így? Nem kellene alagútban vezetni az M0-ásig a vonalat, mert itt az M0-ás út töltésen halad (a 100a és a 400-as (régi 4-es) út felett). A 400-as úttól néhány méterre lehetne megnyitni a körgyűrű töltését.
Valahogy így:m0-bud.jpg

Üllő és Monor állomásokat át kell építeni és Üllőtől Monorig 4 vágányon futna a közlekedés. Ezen a szakaszon Üllőnél legalább 2 közúti aluljárót kell építeni, Monoron 1-et és esetleg Hosszúberek-Péteri állomásnál is. Az indok, hogy az új pálya 160-ra lesz építve, így minél kevesebb kereszteződés szükséges.

ullo-monor.jpg

A tervezet a 100a vonal kiágazásáról szól, pedig érdemes lenne a 120a vonal bekötési módját is megvizsgálni illetve, ha nem is épül meg, de a későbbi megépüléséhez a lehetőségeket biztosítani kell. Például a repülőtéri terminál alatti állomás a jövőben képes legyen fogadni az új szakaszokat Gyömrő és Rákos felől.

bud2.jpg
A dupla vonal Rákos állomástól indulna és Rákoshegy után ágazna ki a 120a vonalból egy jobb kanyarral. A kifutópálya előtt kezdene el süllyedni a pálya és egy bal kanyarral fordulna rá a terminál alatti állomásra. Innen továbbhaladna a kifutópálya végéig alagútban menne a vonal, majd a felszínen tovább folytatódna az emelkedés, mert az M0-ás felett át kell íveljen. Miért nem az M0 után jön felszínre a vonal? Mert Gyömrő magasabban fekszik így  az M0-ástól egy szakaszon még töltésen futna az új vonal.
Jogosan vetődne fel a kérdés, hogy, miért kellene a 120a vonalat bekötni, hiszen a térkép alapján egy kisebb kitérőt jelentene. Nem muszáj ugyan oda visszatérjen, hiszen a két vonal között (100a,120a) lehet variálni. Pl: Cegléd-Rákos-Keleti, Mende-Köki-Tatabánya, Tárnok/Pusztaszabolcs-Köki-Nagykáta-Szolnok, Monor-Rákos-Nyugati/Óbuda/Vác

Liszt Ferenc Repülőtér / Budapest Airport Terminal 2A/2B

Végezetül nézzük meg, milyen lenne a repülőtéri állomás sematikus ábrája. bud_alloms_4.jpg

Eleinte az "A" tervet készítettem el, ami nem mindenkinek nyerte el a tetszését. Bevallom igazuk van, valóban kicsit túlgondoltam, így hát ezen kurtítottam.
A "B" terv 3 peronos lenne 6 vágánnyal (2 db - 100a, 2db - 120a, 2db - kitérő). Ennek előnye, hogy lehetne bizonyos járatoknak a végállomása a reptér (pl: G43).

A "C" terven csak a két fővonal 4 vágányához lenne két középperon. Előnye, hogy olcsóbb. Az ide közlekedő vonatokat nem lehet végállomásoztatni, így azokat ki kell vinni Üllőig, Monorig vagy Gyömrőig.

A "B" és "C" terveken szaggatott vonallal jelöltem a 120a vonal betöltését, mert első körben csak a 100a bekötése várható, viszont amint fentebb írtam, a lehetőséget meg kell hagyni (vagyis a csonkot mind a két végén), hogyha egyszer ez a bekötés is megvalósul, akkor nem kelljen újra az egészet átépíteni.

 

Ha tetszett az írásom, lájkolj és kövess a Facebookon.

Szólj hozzá