2018. már 02.

A budapesti Ostkreuz (Expo vasútállomás)

írta: zolxy
A budapesti Ostkreuz (Expo vasútállomás)

Budapestnek van egy olyan, jelenleg kihasználatlan vasúti területe, ami könnyen válhatna a város egyik legnagyobb közlekedési csomópontjává. Ez a hely Kőbányán az Expo mellett található. Itt keresztezik egymást külön szinten a Nyugatiból (100a, 142) és a Keletiből (80a,120a) induló vonatok egy része, de más útirányok bekapcsolásával és szervezésével, a város bármely pontjára el lehetne jutni. Volt, aki ide álmodta meg a Központi pályaudvart. Szerintem, annak nem alkalmas, mert távol fekszik a város magjától, viszont jelentősége így is megkérdőjelezhetetlen lenne, mint átszálló állomás. A legjobb hasonlat, a címben megemlített Ostkreuz állomás példája mutatja.

 Ostkreuz 

Ez a megálló ma Berlin egyik legnagyobb vasúti csomópontja. Itt találkoznak az alsó szinten, a belváros felé tartó vonatok (pl S3, S5, S7) és felette a ringbahn vonatai (S41, S42) valamint számos regionális járat. Az átépítés 2005-ben kezdődött és tavaly értek véget a munkálatok. A következő uniós ciklusban akár az U1-es metróvonalat is meghosszabbítanák idáig.

1280px-ostkreuz2016.png

 Expo vasútállomás 

Az Ostkreuz alapján nézzük meg, hogy milyen lenne az Expo állomás. Azért a hasonlóság felfedezhető remélem.
 expo-muhold-2-compressor.png

 Kezdem az É-D-i irányú alsó szinttel (M2, 100a, 100bud, 150). A 100a vonal a jelenlegi Nyugati-Monor közötti pálya és ezt egészítené ki a 100bud, ami Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér érintésével jutna el Monorra. Lassan szükség lesz a Köki-Nyugati szakasz bővítése. A 100bud szakaszon járnának a reptéri városon belüli vonatok, a Z50-es számú járatok és a szegedi és debreceni IC-k és gyorsok. A 100a-n maradnának a S50-es, S21-es, valamit a 150-es vonal járatai (S25). Világoszöld színnel jelölve az összeköttetés nem csak a 150-es vonallal teremtene kapcsolatot, hanem a régóta hiányolt kapcsolatot adna Kelenföld felé is. Itt meg kell jegyeznem, hogy a térképen jelölt bekötés miatt, szükség van a Pongrác út, föld alatti külön szintű közúti aluljáróra. A Horog utcai raktárak/gyárak felszámolásával alakítható ki az új vonal bekötése. Szerencsére nem veszélyeztet egy lakóépületet sem az új összeköttetés. A felső vasúti szakaszok vasúti hídjának a pillérjei meghatározzák a peronok helyeit. Mivel 4 ilyen pillér van, így 4 peron alakítható ki. Az M2 egy opció, de erről kicsit bővebben később.

A felső K-Ny-i irányú szint (80a,120a, körvasúti összekötő). Már régi terv, hogy a Keleti és Rákos közötti szakaszt kibővítik 4 vágányúra, ami indokolt is, hiszen két nagy forgalmú fővonal kezdőszakasza. Akár az is elképzelhető lenne, hogy a távolsági és elővárosi járatokat szétválasztanánk a Rákos-Keleti szakaszon.
Itt a peronokat a híd után lehetne kialakítani. Ide csatlakozik még a körvasúti szakasz, vagyis a Ferencváros és Rákos/Újpest összekötő.

A király vágány, ami a Nyugati és Rákos közötti kapcsolatot biztosítja. Talán megfontolandó a dupla vágány. A király vágány töltését tovább kell vezetni, mert a metróval külön szintben kell találkoznia. A bekötés a 100bud vonalba történne és a 100bud vonalba csatlakozna be.

A metró miatt a 37-es villamos pályáját muszáj áthelyezni, mert szükség van a híd alatti helyre a metró peronnak. Ezért a 37-es villamost én tovább vezetném egy töltésen egyenesen és az állomás előtti téren lenne egy megállója. Aztán a király vágány töltését megbontva, egy új vonalon menne tovább az Expó mellett az Örs felé vagy esetleg felhasználva a jelenlegi Kőbánya-felsői aluljárót, azon keresztülvezetve juthatna vissza a villamos Kőbányára (de lehet túl szűk az az aluljáró.) Természetesen a villamos hídjáról is lehetőség lesz az alsó szinti peronokra lejutni.

Az állomás épületet a delta közepére helyezném el. Itt cserélhetnének utat az É-D-i és K-Ny-i irányból érkező utasok. Az alsó pálya peronjait felüljárón, a felső pálya peronjait aluljárón keresztül lehet elérni. Kőbánya felől pl az Őrház lehetne a fogadó épület, hiszen az aluljáró "földszintes". Az állomás épülete az Expo II-es kapujához biztosítana közvetlen kapcsolatot.

Nézzük meg messzebbről.

expo-fradi-compressor.png Nagyrészt már beszéltem mindegyikről, de talán a homályosabb részek ezen a térképen jobban láthatóak. Amiről még nem esett szó, az a Kőbánya-Kispest felől érkező új(bóli) összeköttetés, ami a Keletibe tartana. Az átkötés egyik kis problémája, hogy kell egy kereszt az 150-es vonallal.  Én egy vágányon gondolkozom, de lehet jobb volna a dupla. Az egy vágányt az 1-es vonalba kötném be, mert a Keletiből ezen a szakaszon nincs elővárosi forgalom és óránként 2-3 vonat jár ki-be a pályaudvarról/ra, szóval bőven van tartalék. Persze a bújtatás elhagyható, mert Kőbányai út előtt már be lehet építeni a szükséges váltókat, csak egy esetleges bujtással kiküszöbölhetőek bizonyos kereszteződések és ezáltal csökkenthető a zavarérzékenység. Még olyanon is gondolkoztam, hogy ezzel az átkötéssel egyébként megoldható lenne, hogy az összes távolsági vonat végállomása a Keleti legyen, mert így már be lehetne vinni a debreceni és szegedi IC-ket/gyorsokat is oda, az elővárosi vonatok pedig a király vágányon át vagy a körvasúton keresztül a Nyugatiba esetleg Kelenföld felé is irányíthatóak. Igen, a budapesti S-bahn is megérett már egy külön posztra. :)

M2-es metró kőbányai ága

Erről már egy posztban írtam bővebben. Lényeg, hogy a Puskás Ferenc Stadion és Kőbánya alsó (én Kőbánya-Központként nevezném a későbbiekben) létesülne az új kapcsolat végig a vasúttal párhuzamosan a felszínen. A térképen az látható, hogy az Expo felől érkező vonal a Kerepesi út előtt bújna a föld alá. A belváros felé haladó jobb oldali pálya hamarabb kezdene el süllyedni, mert az Örs felől érkező vonalak alatt is át kell jusson és a P.F. Stadion megállóig vissza is kell jöjjön egy szinttel. Az Expo felé közlekedő pálya később kezdené meg a süllyedését. Úgy kell elképzelni, mint a Határ úti megállónál, mert ott is ki van hagyva a hely egy esetleges Üllői úti folytatásnak.

expo_pfs.png

A Puskás Ferenc Stadion metróállomás vázrajza alapján, az 1-es és 2-es vágányra a belváros felől érkező vonatok használják. Az 1-esre érkezne az Expón át Kőbánya-Központ felé tartó vonatok, a 2-esre az Örsre és remélhetőleg, majd azon túl Cinkotára/Gödöllőre/Csömörre/Rákoskeresztúrra. A 3. és 4. vágányok peronjaira a belváros felé közlekedő szerelvények érkeznének.ex_puskas_ferenc_stadion_vazlatrajz.png

Az Expo állomást csak a metróval együtt lenne értelme megcsinálni, mert jelenleg a 100-as vonalon nincs kapcsolat az M2-es metróval a Kerepesi útnál és bár annó még úgy képzeltem el, hogy a Kerepesi útnál létesülhetne egy vasúti megálló (Törökőr vasútállomás), de ezzel a megoldással nem tartom szükségességét, hiszen az Exponál a kapcsolat megoldódna. Az építési költsége is alacsony volna és hamar megtérülne.

ex_kobanya_kp.png

Kőbánya-Központ (Kőbánya alsó és a Liget tér)

Persze volt róla szó, hogy itt metró lesz az akkori Zalkán, de az utolsó nyomokat éppen most tüntetik el. Mindenesetre az én ötletelésemben nem földalatti állomás szerepel, hanem felszíni, végig a vasút mentén jönne a vonal és Kőbánya-alsó vasútállomás épülete mellett helyezkedne el az új metróállomás.

 Ha tetszett az írásom, lájkolj és kövess a Facebook-on. Köszönöm!

Szólj hozzá

bkv máv metró 1 vasút aluljáró 150 agglomeráció összekötés 120a körvasút bkk 100a Ferencváros Budapest Zugló M2 M3 3-as metró Kőbánya-Kispest Expo Kőbánya Belváros Köki 37-es villamos 2-es metró Puskás Ferenc stadion Kőbánya-alsó 80a 100bud királyvágány