2018. júl 22.

A 24-est Budára!

írta: zolxy
A 24-est Budára!

A héten volt szerencsém utazni az 1-es villamossal, ami most "a nyári nagy felújításokból" sem maradhatott ki. Jelenleg pótlóbusz közlekedik a Népliget M és a Közvágóhíd H között. Amikor a pótlóbuszon éppen áthaladtunk Lurdy ház előtt, eszembe jutott egy régi elképzelésem, amit most megosztanék.

Átvezetés Budára:

Budapestnek,  jónak mondható a villamos hálózata, főleg Budán, ami köszönhető a Fonódó projektnek, viszont Pesten vannak hiányosságok. Hálózat szempontjából a haránt irányú villamosok a hangsúlyosak (4-es, 6-os, 1-es, 3-as). A 24-es vonal, két körút közé van beékelődve, de ez a viszonylat is haránt vonalnak tekinthető. Az északi vége könnyen tovább vihető lenne a Dózsa György úton, viszont a nyugati végét elvágja a Duna és ráadásul itt még híd sincsen. Bár terveztek ide egy gyalogos hidat (Bólyai híd), de nem valószínű, hogy ez megvalósul. Jelenlegi déli végállomásánál, a Közvágóhídnál található a Rákóczi híd, amelyen átvezetve tovább folytathatná az útját Újbudára. Ehhez a legegyszerűbb mód, ha két deltát beépítenek. Egyet a Haller utca / Mester utca csomópontban, a másikat pedig a Mester utca / Könyves Kálmán körút kereszteződésénél. (lásd térkép)

halller-mester.jpg

A pontozott vonallal jeleztem, hogy milyen útvonalon csatlakozhatna be a 24-es az 1-es villamos vonalába.  

Előnye, hogy egy újabb közvetlen kötöttpályás kapcsolat segítené a IX. és a XI. kerületek lakóit. Viszonylag olcsón és gyorsan megvalósítható lenne, hiszen az említett két deltán kívül nincs szükség másra. Hátránya, hogy a Soroksári út / Lechner Ödön fasor mentén kialakult iroda folyosó elveszti a 24-es vonalat. Habár a Közvágóhíd és a Haller utca / Mester utca csomópont elérhető távolságban marad. 
Részben ennek orvoslására, megépülhetne még egy delta a Haller utca / Soroksári út kereszteződésében és ezáltal közvetlen összeköttetés is lehetne a Boráros tér felől a Nagyvárad tér irányába. 24A névvel talán maradhatna betétjárat a csúcsidőszakban, a mostani vonalvezetésen.

Budafok vs. Kelenföld

Újbudán a kérdés az volna, hogy az Etele út / Fehérvári út kereszteződésből, milyen útvonalon érdemes tovább vezetni a meghosszabbított 24-es villamost? A kereszteződésben már az 1-es villamos meghosszabbításának első ütemében megépült az összekötő delta vágányok a Fehérvári út felé.

24.jpg

Véleményem szerint jobb volna, ha innen dél felé fordulva haladna tovább és érné el vagy a Savoya Parkot, vagy a Városház teret vagy esetleg a Kamaraerdőt. Persze kicsit ellentmondásnak tűnhet, hogy a bevezetőben pont azt emeltem ki, hogy a haránt irányú villamosvonalakat érdemes tovább vezetni, de itt még is egy sugár irányú szakaszban torkoltatnám bele. Talán Budafok felől, valamelyest tehermentesíthető az, amúgy is nagyon túlterhelt  Bartók Béla úti villamos tengely.

Viszonylatok:

24: Keleti pályaudvar - Savoya Park / Városház tér / Kamaraerdő

24A. Keleti pályaudvar - Közvágóhíd

22: Keleti pályaudvar - Boráros tér 

Ha tetszett az írásom, lájkolj és kövess a Facebook-on. Köszönöm!

Szólj hozzá